*

Nokialainen avautuu

Individualismista

Ihmisillä on kautta aikojen esiintynyt erilaisia käsityksiä, jotka ovat pyrkineet haastamaan yhden Jumalan. Nyky Suomessa tilanne ei ole siinä suhteessa erilainen. Yksi mielestäni mielenkiintoinen haastaja on individualismin nimellä kulkeva aate. Individualismi korostaa kiehtovasti yksilön oikeuksia, hänen vapauksia ja myös vapautta olla osallistumatta erilaisiin yhteisöihin. Ihmisen itsemääräämisoikeutta koetaan rajoitettavan tai tukahdutettavan yhteisillä päätöksillä. Yksilön vapautta kannattavat katsovat suojelevansa moniarvoisuutta ja sen suojeleminen toimii aatteen ihanteena.

Äärimmilleen vietynä Suomessa voisi katsoa olevan likimain 5 453 798 henkeä, joiden erilaisten arvojen vaaliminen olisi individualismin mukaisesti arvokasta. Aate on tämän vuoksi mielenkiintoinen, sillä jos se muovaa yksilön elämään, se myös vaikuttaa yhteiskuntaan, sen arvoihin ja demokraattisiin päätöksiin.

Kannatan ihmisoikeuksia ja erityisesti lasten ihmisoikeuksia. Tiedän, että kun sanon näin, herää joku itsenäinen ajattelija silloin kritisoimaan jostakin omasta näkökulmasta, miten sitten voin tarjota omaa aatemaailmaani lapsille. Aatemaailmani koetaan uhaksi, koska se haastaa jonkun yksilön toisenlaisen arvomaailman. Lähtökohtana pitäisi siis olla - niin mikä? Millainen aatemaailma on se, jonka individualisti todellisuudessa haluaa juurruttaa tulevaan sukupolveen?

Individualismi lisää moniarvoisuutta ja sen vuoksi monet pitävät sitä viattomana ja hyvin kannatettavana arvopohjana. En tunne individualismia kyllin hyvin, tunnistaakseni siinä muuta kaikkia sen kannattajia yhdistävää kuin vapaus ajatella toisin. Siinä mielessä se muistuttaa erästä varhaista sukulaistaan eli polyteismia. Polyteismi on uskonnollinen käsitys, jonka mukaan on olemassa monia jumalia. Esimerkiksi hindulaisuudessa kuuluu olevan useita kymmeniä miljoonia jumalia. Monimiljoonaisessa kansassa jokaiselle riittää jotakin palvottavaa.

Individualismi on yksi niistä epäjumalista jotka haastavat nykyihmisen uskon Jumalaan. Yhteen Jumalaan uskominen on haastettuna, koska tämän aatteen mukaan ei voi olla yhtä oikeaa jumalaa tai uskontoa, joka vastaisi ihmisen perimmäisiin kysymyksiin. Jokaisella tulee olla vapaus ajatella niin kuin haluaa.

Minä uskon ihmisoikeuksiin ja kannatan lasten oikeuksien julistusta. Moniarvoisesti uskovalle sekin voi merkitä jotain muuta kuin minulle. Vaikka sanon, että pidän tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja orjuuden vastustamista ihanteenani, hän ei ehkä ota minua todesta, jollen samaan hengenvetoon lupaa olla hänen tavallaan myös yksilön oikeuksien puolustaja. Tämä osoittaa, miten ihanteemme, aatteemme ja uskomme meitä muovaavat. Sinut pannaan aina valitsemaan, liitytkö meihin vai oletko noita toisia ja meitä vastaan.

Kaikki elämä on mielestäni pyhää. Ja se, mikä meille on tärkeintä, muovaa meitä niin kuin jumalamme. Emme pystyisi selviytymään tässä maailmassa kauaa ilman uskoa johonkin arvoihin, ihmisiin, kertomuksiin, käsityksiin tai olettamuksiin, joiden varassa on elämämme johdonmukaisuus ja tarkoitus.

Suuret yhteentörmäykset eivät mielestäni synny kilpailevien jumalien välillä, eivät ateisimin tai uskonnon välillä. Ratkaisevampaa on se, millaiseen Jumalaan tai jumaliin uskomme ja sitoudumme. Jos koemme ristiriitaisten arvojen repivän meitä, on vaikeaa toimia määrätietoisesti. Me tarvitsemme tarkkanäköisyyttä ja päämäärätietoisuutta nykypäivän maailmassa. Kannattaa pohtia, mikä todella määrää päätöksiämme ja toimintaamme. Voi olla, että useimmille meistä vastaukset ovat monimutkaisia ja huomaamme olevamme alttiina monenlaisille arvoille, suhteille ja vaikutteille. Suurinosa ihmisen motivaatiosta on tiedostamatonta, alitajuista. Jos individualismi nousee toiminnassa ykköseksi ja yksilöä korotetaan yhteisön vahingoksi, on se ottanut määräävän aseman. Yhteisön yltäkylläinen elämä estyy.

Vaikka on olemassa kylliksi voimavaroja ruoan, suojan, koulutuksen, terveydenhuollon ja vaatetuksen antamiseksi koko maapallon ihmisille, väärät jumalat joita tavoitellaan estävät, että maailman lapset saisivat välttämättömät perustarpeet.

Meidän aatteillamme on todellista merkitystä. On tärkeää, ettemme usko "kaikkia henkiä". Vilpittömyyttä on seurattava oikeat teot.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ihminen on yhteiskunnallinen laji.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Millaiseen Jumalaan tai jumaliin uskomme ja sitoudumme?

Tämä taitaa tosiaan olla pohjimmainen kysymys.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Induvidualismi on amerikkalaista hapatusta, Neuvostoliitossa noudatettiin kollektivismia ja siellä oli yksi ainoa Jumala: Isä aurinkoinen. :)

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset